3o ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
fonts

teamwork A lie can travel
Μια ακόμη συνεργατική απόπειρα, που πραγματοποιήθηκε από το σχολείο μας και τη φετινή σχολική χρονιά 2021-22 στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του eΤwinning ολοκληρώθηκε. Μαθητές/τριες από τα τμήματα Β1, Β2, Γ2 και Γ3 του 3ου ΓΕΛ Καρδίτσας σχηματίζοντας διακρατικές ομάδες με συνομηλίκους τους από την Ιταλία, τη Γαλλία, την Πολωνία, το Βέλγιο και την Τουρκία προσέγγισαν το θέμα του ψηφιακού γραμματισμού.
Το etwinning πρόγραμμα “A lie can travel...” αποτελεί μια προσπάθεια ενσωμάτωσης της κριτικής επεξεργασίας των διαδικτυακών πηγών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ο κοινός διαδικτυακός χώρος του etwinning προγράμματος σχεδιάστηκε ως μια απόπειρα να αντιμετωπίσουν και να μοιραστούν οι μαθητές εμπειρίες που σχετίζονται με την αξιοπιστία της διαδικτυακής πληροφορίας και τους τρόπους αξιολόγησής της, στοχοθετώντας να φέρει τους εφήβους σε γόνιμη επαφή με έννοιες, όπως οι κανόνες που διέπουν την ορθή συμπεριφορά των χρηστών στο Διαδίκτυο (στη διεθνή βιβλιογραφία: netiquette), οι κίνδυνοι που συνδέονται γενικά με τη χρήση και διαχείριση ψηφιακών πόρων και ιδιαίτερα του Διαδικτύου εστιάζοντας στα fake news και στην παραπληροφόρηση, οι τρόποι κριτικής διαχείρισης των διαρκώς αυξανόμενων πληροφοριακών μηνυμάτων με έμφαση στη διασταύρωση (lateral reading).


Λαμβάνοντας υπόψη τον όγκο της πληροφορίας που κατακλύζει τον σύγχρονο πολίτη, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων, όπως αυτή της πρόσφατης πανδημίας αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, αποβαίνει εκ των ων ουκ άνευ η ουσιαστική επαφή και στάση του νέου απέναντι στον καταιγισμό μηνυμάτων. Ο χώρος της εκπαίδευσης οφείλει να επωμιστεί στις διδακτικές και παιδαγωγικές του δράσεις εκείνες που θα οδηγήσουν τον έφηβο στη διάκριση των πραγματικών από τις ψεύτικες ειδήσεις, στην απόκτηση αυτοπεποίθησης στην έρευνα και την επικοινωνία, στην ανάπτυξη αφενός της δεξιότητας για κριτική σκέψη αφετέρου της δημιουργικής του ικανότητας και, τέλος, στη διεύρυνση της εμπειρίας του για τα μέσα ενημέρωσης μέσω της συνεργασίας με τους Ευρωπαίους ομολόγους του.
Οι μαθητές/τριες ολοκλήρωσαν με μεγάλη επιτυχία μια σειρά από μηνιαίες δραστηριότητες, βασισμένες οι περισσότερες στην προσέγγιση επίλυσης προβλημάτων. Ανέπτυξαν δεξιότητες ερευνώντας με ομαδικό πνεύμα προβλήματα της πραγματικής ζωής, τα οποία, αφού εντόπιζαν, καλούνταν να αναλύσουν τις διάφορες πτυχές τους, να κάνουν εκτενέστερη έρευνα για να επιτύχουν καλύτερη κατανόηση, να αναζητήσουν λύσεις και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με στόχο να διδάξουν το γνωστικό πεδίο διερεύνησης που ανέλαβαν υπόλοιπες ομάδες. Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνθηκαν αφενός να καλλιεργήσουν την αυτονομία, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα και την αυτοέκφραση, αφετέρου να γίνουν δημιουργοί περιεχομένου και υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων με την εφαρμογή της συνεργατικής εκπαιδευτικής μεθόδου Jigsaw. Το τελικό προϊόν της κοινής αυτής προσπάθειας στον χώρο του Twinspace αποτέλεσε η δημιουργία ενός κοινού διαδικτυακού περιοδικού αξιοποιώντας το εργαλείο flipsnack (www.flipsnack.com/). Δείτε το τελικό προϊόν εδώ:  https://www.flipsnack.com/CA79E8BBDC9/a-lie-can-travel.html