3o ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
fonts

collage eratost 2
Την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024 οι μαθητές του Β2 τμήματος συμμετείχαν στην πανελλήνια σχολική δράση υπολογισμού της ακτίνας της Γης με τη μέθοδο του Ερατοσθένη. Η συγκεκριμένη δράση, που διοργανώνεται από την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε) δίνει την εκπαιδευτικά γόνιμη δυνατότητα σε μαθητές/τριες από σχολεία της Ελλάδας να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης αξιοποιώντας το χρονολογούμενο από τον 3ο π.Χ. αιώνα ιστορικό πείραμα του Έλληνα μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Ερατοσθένη. Ο Ερατοσθένης, εκκινώντας από την υπόθεση ότι η επιφάνεια της Γης είναι σφαιρική, συνέκρινε την ίδια χρονική στιγμή (μεσημβρία) τη διεύθυνση των ηλιακών ακτίνων με τη διεύθυνση της κατακορύφου σε δύο διαφορετικές πόλεις, που βρίσκονταν πάνω στον ίδιο μεσημβρινό. Έτσι υπολόγισε με αξιοσημείωτη για την εποχή του ακρίβεια την περιφέρεια του πλανήτη πραγματοποιώντας ένα από τα 10 πιο όμορφα πειράματα στην ιστορία της Φυσικής.

 


Η ευρηματική απλότητα της μαθηματικής του μεθόδου, αφού χρησιμοποίησε ως μόνα εργαλεία μια ράβδο, «βηματιστές» της εποχής για τη μέτρηση αποστάσεων και βασικές αρχές τριγωνομετρίας, αλλά και το επιστημονικά ανήσυχο πνεύμα του συνιστούν μια εκπαιδευτική πρόκληση για την συμμετοχή των συγκαιρινών μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες μάθησης. Υπό την οπτική αυτή, οι μαθητές/τριες του Β2 τμήματος με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού κ. Α. Νικολάου, ΠΕ03, κ. Π. Μπαϊράμη, ΠΕ02 και κ. Μ. Ελευθεριάδου, ΠΕ06, αξιοποιώντας τον αύλειο χώρο του σχολείου ως γεωγραφική εστία για τις μετρήσεις τους ακολούθησαν τα βήματα του Ερατοσθένη. Η προστιθέμενη αξία της δράσης δεν είναι μόνο η βιωματική προσέγγιση της ακτίνας της Γης, που έγινε με σχετική ακρίβεια, αλλά και η κατανόηση εννοιών (παρατήρηση, συλλογισμός, μέτρηση, ακρίβεια, σφάλμα), η διαπίστωση της ιστορικής συνέχειας της Επιστήμης, η αναντίλεκτη συνεισφορά της στην κατανόηση του σύμπαντος κόσμου και η ανάδειξη της συνεργατικής προοπτικής.